Jeśli chcesz odejść z pracy, musisz poinformować o tym swojego pracodawcę. Jeśli pracujesz krócej niż miesiąc, nie musisz składać wypowiedzenia, chyba że umowa lub regulamin tego wymagają. Jeśli pracujesz dłużej niż miesiąc, musisz złożyć wypowiedzenie. Sprawdź swoją umowę, aby poznać szczegóły.
Najlepiej zrezygnować na piśmie, żeby nie było żadnych nieporozumień o to, kiedy to zrobiłeś.
Okres wypowiedzenia rozpoczyna się następnego dnia po rezygnacji. Oznacza to, że jeśli wyślesz powiadomienie z tygodniowym wyprzedzeniem w poniedziałek, ostatnim dniem w pracy będzie następny poniedziałek.
Jeśli chcesz, aby okres wypowiedzenia był krótszy
Zapytaj swojego pracodawcę, czy zgodzi się na skrócenie okresu wypowiedzenia. Zapewnij, że Twoje wcześniejsze odejście nie przysporzy żadnych problemów.
Jeśli masz umowę na czas określony
Nie musisz powiadamiać pracodawcy o odejściu, jeśli chcesz odejść w ostatnim dniu obowiązywania umowy. Jeśli chcesz odejść przed ostatnim dniem obowiązywania umowy, prawdopodobnie będzie obowiązywał Cię okres wypowiedzenia.
Wynagrodzenie
Jeśli pracujesz w okresie wypowiedzenia, powinieneś otrzymać normalne wynagrodzenie. Powinno to obejmować wszelkie otrzymywane świadczenia pracownicze, takie jak składki emerytalne lub bezpłatne posiłki.
Jeśli jesteś na zwolnieniu chorobowym lub jesteś na urlopie macierzyńskim, urlopie ojcowskim lub urlopie adopcyjnym, otrzymasz tylko tyle, ile normalnie byś otrzymał w takich okolicznościach.
Garden leave
Twój pracodawca może poprosić Cię, abyś już nie pracował w okresie wypowiedzenia. Okres ten znany jest jako „garden leave”. Otrzymasz takie samo wynagrodzenie i korzyści wynikające z umowy, jak gdybyś pracował normalnie.
Jeśli przebywasz na garden leave, sprawdź, czy w Twojej umowie są jakieś dodatkowe wytyczne. Niektóre umowy mówią, że nie możesz wtedy rozpocząć nowej pracy.
Urlop
Możesz poprosić o urlop w okresie wypowiedzenia, ale decyzja, czy możesz z niego skorzystać, zależy od pracodawcy.
Twój pracodawca może zalecić Ci wykorzystanie pozostałych urlopów.
Sprawdź swoją umowę, aby dowiedzieć się, z jakim wyprzedzeniem pracodawca powinien zalecić Ci urlop. Jeśli nie ma nic w Twojej umowie, pracodawca musi powiadomić Cię co najmniej z 2-dniowym wyprzedzeniem za każdy dzień wakacji. Na przykład, jeśli chce, abyś wziął 5 dni urlopu, musi powiadomić Cię o tym co najmniej 10 dni wcześniej.
Payment in lieu
Twój pracodawca może poprosić Cię o odejście natychmiast po złożeniu wypowiedzenia. Jeśli tak się stanie, prawdopodobnie zaoferuje Ci jednorazową płatność – zwaną „payment in lieu”.
Możesz otrzymać zapłatę tylko wtedy, gdy jest to zapisane w Twojej umowie lub jeśli się na to zgodzisz. Jeśli się na to nie zgadzasz, możesz ustalić okres wypowiedzenia.
Restrictive covenants
W Twojej umowie mogą znajdować się warunki, które mówią, że nie możesz pracować dla konkurenta lub mieć kontaktu z klientami przez pewien czas po odejściu z firmy. Nazywa się je „restrictive covenants”. Twoja firma może pozwać Cię do sądu, jeśli naruszysz te warunki.
Uzyskaj bezpłatne porady od firmy Acas
Zadzwoń na infolinię Acas, aby uzyskać porady dotyczące składania wypowiedzenia i praw do wynagrodzenia.




