Prawie wszyscy pracownicy są uprawnieni do 5,6 tygodni płatnego urlopu rocznie. Większość pracowników, którzy pracują w systemie 5-dniowego tygodnia pracy, musi otrzymać co najmniej 28 dni corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego. Odpowiada to 5,6 tygodni urlopu.
Praca w niepełnym wymiarze godzin
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin mają prawo do płatnego urlopu, ale będzie to mniej niż 28 dni.
Skorzystaj z kalkulatora uprawnień do urlopu, aby obliczyć urlop pracownika w niepełnym wymiarze godzin.
Nieregularne godziny pracy
Osoby pracujące w nieregularnych godzinach (np. pracownicy zmianowi lub pracownicy zatrudnieni na czas określony) mają prawo do płatnego urlopu za każdą godzinę pracy. W tym przypadku także możesz skorzystać z kalkulatora, aby obliczyć przysługujący urlop.
Limity urlopu ustawowego
Prawo do płatnego urlopu ustawowo ograniczone jest do 28 dni. Pracownikom pracującym 6 dni w tygodniu także należy się do 28 dni płatnego urlopu.
Bank holiday
Dni wolne od pracy lub święta nie muszą być płatnym urlopem. Pracodawca może wybrać dni wolne od pracy jako część ustawowego corocznego urlopu pracownika.
Dodatkowy urlop
Pracodawca może zaoferować dłuższy okres urlopu niż wymagane prawem minimum.
Rok urlopowy
Pracodawca powinien poinformować pracowników o datach ustawowego roku urlopowego, gdy tylko rozpoczną pracę, na przykład może on trwać od 1 stycznia do 31 grudnia.
W tym czasie pracownicy muszą skorzystać z ustawowego urlopu.
Jeżeli rok urlopowy nie jest określony w umowie, rozpocznie się on:
- pierwszego dnia nowej pracy (jeżeli rozpoczęto ją po 1 października 1998 r.)
- 1 października (jeśli rozpoczęto ją 1 października 1998 r. lub wcześniej)
Urlop macierzyński, ojcowski lub adopcyjny nie ma wpływu na rok urlopowy i uprawnienia do urlopu. W tych okresach pracownik nadal „gromadzi” urlop.
Nowa praca
Jeśli pracownik rozpoczyna pracę w niepełnym wymiarze godzin, przysługuje mu tylko część całkowitego rocznego urlopu za bieżący rok urlopowy.
System memoriałowy
Pracodawca może skorzystać z systemu memoriałowego, aby wyliczyć urlop pracowniczy w pierwszym roku pracy. W ramach tego systemu pracownik otrzymuje jedną dwunastą swojego urlopu w każdym miesiącu.
Przeniesienie urlopu
Umowa pracownika określa, ile dni urlopu może przenieść na następny rok. Jeśli pracownik ma 28 dni urlopu, może przenieść maksymalnie 8 dni. Jeśli pracownik ma więcej niż 28 dni urlopu, pracodawca może zezwolić mu na przeniesienie dodatkowego niewykorzystanego urlopu.
Pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym lub chorobowym
Jeśli pracownik nie może wykorzystać całego swojego prawa do urlopu, ponieważ przebywa już na innym urlopie (np. urlop chorobowy, macierzyński lub wychowawczy), może przenieść część lub całość niewykorzystanego urlopu na następny rok urlopowy. Pracodawca musi zezwolić pracownikowi na przeniesienie maksymalnie 20 z 28 dni urlopu, jeśli pracownik nie mógł skorzystać z corocznego urlopu z powodu choroby.
Wynagrodzenie za urlop
Pracownicy mają prawo do tygodniowego wynagrodzenia za każdy tydzień ustawowego urlopu, który wykorzystują.
Tygodniowe wynagrodzenie jest obliczane na podstawie godzin pracy i sposobu zapłaty za te godziny. Obejmuje to pracowników zatrudnionych w pełnym, niepełnym wymiarze godzin, na czas określony i dorywczo.
Możesz skontaktować się z Acas w przypadku pytań dotyczących ogólnych kwestii związanych z wynagrodzeniem za urlop.
Acas
Telephone: 0300 123 11 00
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00
Kiedy zgłosić chęć skorzystania w urlopu
Termin, kiedy pracownik musi poinformować o chęci skorzystania z urlopu, wynosi dwukrotność długości urlopu, z którego pracownik chce skorzystać, plus 1 dzień. Przykład: o jednym dniu urlopu pracownik musi poinformować 3 dni wcześniej.
Pracodawca może odrzucić wniosek o urlop lub odwołać urlop, ale musi powiadomić o tym w terminie odpowiadającym długości urlopu plus 1 dzień. Przykład: pracodawca musi odrzucić wniosek z 11-dniowym wyprzedzeniem, jeśli pracownik poprosił o 10-dniowy urlop.
Jeśli umowa mówi co innego, to zastosowanie ma treść umowy.
Pracodawcy może odmówić urlopu w określonym czasie, jednak nie może w ogóle odmówić pracownikom urlopu.
Jeśli pracodawca chce, aby pracownik wziął urlop, musi upewnić się, że pracownik może się w tym czasie zrelaksować i odpocząć. Pracodawca nie może zmusić chorego pracownika do urlopu.
Wakacje w okresie wypowiedzenia
W okresie wypowiedzenia pracownik może mieć możliwość skorzystania z tego, co zostało z jego ustawowego corocznego urlopu.
Korzystanie z urlopu dłuższego niż przysługujący
Jeżeli pracownik wziął więcej urlopu, niż jest do tego uprawniony, jego pracodawca nie może pobrać pieniędzy z jego ostatniego wynagrodzenia, chyba że zostało to wcześniej uzgodnione na piśmie.




