Jeremy Hunt przyznał, że zmiany w podatkach na ubezpieczenie społeczne nie nastąpią w najbliższej przyszłości. Kanclerz Wielkiej Brytanii wyjaśnił, że jego cel, jakim jest obniżenie podatków, zajmie trochę czasu i można go osiągnąć tylko wtedy, gdy nie będzie to miało wpływu na zadłużenie.
Utrzymując, że priorytetem jest wspieranie krajowych usług publicznych, Hunt dodał, że postrzega national insurance jako „tax on work”, który wymaga rewizji w przyszłości.
Czym jest national insurance?
Ubezpieczenie społeczne to podatek od dochodu płacony przez większość osób w Wielkiej Brytanii, który jest przeznaczony na finansowanie opieki społecznej i zasiłków.
Najprawdopodobniej będziesz musiał odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne (national insurance contributions), jeśli jesteś zatrudniony, samozatrudniony i masz więcej niż 16 lat, ale jesteś poniżej wieku emerytalnego.
W większości przypadków płatności z tytułu national insurance są przeznaczane na świadczenia, w tym emeryturę państwową, urlop macierzyński i zasiłek w przypadku żałoby.
Wysokość składki na ubezpieczenie społeczne, zależy od tego, ile zarabia dana osoba oraz od tego, czy jest zatrudniona czy samozatrudniona.
Pracownicy, którzy zarabiają co najmniej 242 funty tygodniowo i spełniają kryteria wiekowe (od 16 roku życia do ustawowego wieku emerytalnego), będą musieli płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Jeśli jesteś zatrudniony, składki na ubezpieczenie społeczne są zazwyczaj pobierane automatycznie w ramach miesięcznych lub tygodniowych potrąceń podatkowych.
Osoby samozatrudnione w Wielkiej Brytanii muszą płacić składki na ubezpieczenie społeczne, jeśli zarabiają ponad 12 570 GBP rocznie. Zazwyczaj odbywa się to poprzez coroczny self-assessment.
Stawki ubezpieczenia społecznego są podzielone na „klasy” w oparciu o zarobki i status zatrudnienia. Na przykład pracownicy zazwyczaj należą do kategorii klasy 1, podczas gdy osoby samozatrudnione mogą być uważane za klasę 4.
Po osiągnięciu wieku emerytalnego nie trzeba już płacić składek na ubezpieczenie społeczne.
Wysokość składek
Osoby należące do kategorii klasy 1 (zatrudnione przez firmę) płaciły następujące stawki NI od kwietnia 2023 r. do stycznia 2024 r.
- 12 procent zarobków od 242 do 967 funtów tygodniowo
- 2 procent zarobków powyżej 967 funtów tygodniowo.
W okresie styczeń–kwiecień 2024 r. płacono następujące stawki:
- 10 procent zarobków od 242 do 967 funtów tygodniowo
- 2 procent zarobków powyżej 967 funtów tygodniowo.
Od 6 kwietnia 2024 r. NI zostanie ponownie obniżony o kolejne dwa procent dla osób z klasy 1.
Czym jest national insurance klasy 2?
Obecnie oczekuje się, że osoby samozatrudnione (klasa 2 i klasa 4) będą płacić następujące składki na ubezpieczenie społeczne:
- 3,45 GBP tygodniowo (klasa 2)
- 9 procent od zysków między 12 570 GBP a 50 270 GBP (klasa 4)
- 2 procent od zysków powyżej 50 270 GBP (klasa 4)
W przypadku pracy na określonych stanowiskach obowiązują specjalne warunki i stawki. Najlepiej sprawdzić to jeszcze raz podczas dokonywania self-assessment.
Począwszy od kwietnia, wprowadzono również obniżki ubezpieczenia społecznego dla osób samozatrudnionych.
Wiąże się to z wyeliminowaniem składek klasy 2 i obniżeniem stawki składki klasy 4 z dziewięciu do ośmiu procent dla przedziału zarobków od 12 570 do 50 270 GBP.




