Ciężar podatków spoczywających na pracownikach i pracodawcach wzrósł wraz z wejściem w życie podwyżki składek na National Insurance. Podwyżka jest przeznaczony na wydatki rządowe na opiekę społeczną.
Niektórzy posłowie sprzeciwili się temu posunięciu w związku z presją na koszty utrzymania. W lipcu zostaną jednak wprowadzone środki łagodzące.
Eksperci zachęcają do sprawdzenia swojego statusu w związku z rozpoczęciem nowego roku podatkowego.
Jak zmieni się National Insurance
Pracownicy płacą National Insurance od swoich zarobków, pracodawcy płacą dodatkowe składki za pracowników, a osoby samozatrudnione płacą je od swoich zysków.
Rząd ogłosił podwyżkę składek od 6 kwietnia, co miało częściowo pomóc w zmniejszeniu obciążenia NHS.
Oznacza to, że zamiast płacić składki na National Insurance w wysokości 12% od zarobków do 50 270 funtów i 2% od kwoty powyżej tej sumy, pracownicy będą teraz płacić odpowiednio 13,25% i 3,25%. W przypadku osób samozatrudnionych analogiczne stawki wzrosną z 9% i 2% do 10,25% i 3,25%.
Osoby w wieku emerytalnym nie płacą obecnie tego podatku, podobnie jak osoby o bardzo niskich dochodach.
Po ogłoszeniu planów w zeszłym roku spotkały się one z dezaprobatą partii opozycyjnych i niektórych konserwatywnych posłów, którzy skrytykowali termin, w którym wiele osób musi stawić czoła gwałtownym podwyżkom cen i rachunków za energię.
Kanclerz Rishi Sunak w swoim wiosennym oświadczeniu przedstawił plany, które pozwolą pracownikom i osobom samozatrudnionym zarabiać więcej, zanim zaczną płacić składki na ubezpieczenie społeczne. Rozwiązanie to wejdzie w życie w lipcu.
Od teraz pracownicy będą płacić składki National Insurance od zarobków powyżej 9 880 GBP rocznie. Od lipca składka będzie płacona od zarobków powyżej 12 570 GBP rocznie.
Podsumowując, środki te oznaczają, że w ciągu następnych 12 miesięcy każdy, kto zarabia mniej niż 34 000 funtów rocznie, zapłaci mniej na ubezpieczenie społeczne niż w poprzednim roku, podczas gdy osoby zarabiające więcej odnotują wzrost swoich płatności.
Gdyby kanclerz utrzymał swój pierwotny plan, wszyscy pracownicy z wyjątkiem tych o najniższych dochodach płaciliby wyższe składki na ubezpieczenie społeczne.
Wielu pracodawców nadal będzie płacić więcej, a grupy biznesowe ostrzegły, że może to się przełożyć na wyższe ceny. Stwierdzono również, że zwiększy to presję, z jaką borykają się już firmy po wycofaniu środków wsparcia Covid.
James Hipkins, dyrektor zarządzający firmy Emery’s Timber and Builders Merchants w Stoke i Telford, powiedział, że podwyżka jest „kolejnym małym dodatkiem” do rosnących kosztów materiałów, paliwa i energii.
Hipkins stwierdził jednak, że społeczeństwo ma „moralny obowiązek i odpowiedzialność” za finansowanie usług opieki społecznej, które – jak dodał – zbyt długo były „pomijane”.
„Wszyscy wiemy, że trzeba to uporządkować, wszyscy wiemy, że trzeba za to zapłacić, ale nikt z nas nie jest szczególnie chętny do płacenia za to.” „Na obecnym etapie wydaje się, że jest to trochę chaotyczne i mętne. Czułbym się o wiele pewniej i o wiele bardziej zadowolony, gdybym zobaczył, że jest to faktycznie oddzielna opłata i można zidentyfikować, na co ma być przeznaczona.”
Rząd poinformował, że podniósł wysokość Employment Allowance z 4000 do 5000 GBP, dzięki czemu mniejsze firmy mogą odliczyć do 5000 GBP od swoich rachunków z tytułu National Insurance.
Według Institute for Fiscal Studies, podwyżka składek National Insurance dla pracodawców i pracowników o wyższych dochodach przyniesie rządowi w ciągu roku dodatkowe 10,9 mld funtów.
Premier Boris Johnson określił zmianę jako „konieczną, sprawiedliwą i odpowiedzialną”, dodając, że „zapewni ona systemowi opieki zdrowotnej długoterminowe finansowanie, którego potrzebuje podczas wychodzenia z pandemii”.
W przyszłym roku ten dodatkowy podatek zostanie przemianowany na Health and Social Care Levy.
Pozostałe zmiany podatkowe
W życie wchodzi również podwyżka podatku od dywidend, która ma uzupełnić fundusze przeznaczane przez rząd na NHS i opiekę społeczną.
Wielu prywatnych inwestorów trzyma akcje na Individual Savings Account (Isa), co chroni ich przed podatkiem. Jednak niektórzy właściciele firm wypłacają sobie dywidendy i w związku z tym będą musieli liczyć się z podwyżką podatku.
Na początku ubiegłego roku Rishi Sunak zapowiedział, że progi, od których płaci się podatek dochodowy, zostaną zamrożone na poziomie z kwietnia 2021 r. na okres pięciu lat (choć w Szkocji obowiązują inne progi). Podwyżki płac spowodują, że więcej osób znajdzie się w wyższych progach podatkowych.
Jeśli w wyniku podwyżki ktoś otrzymuje wynagrodzenie z kwoty poniżej 12 570 GBP rocznie do kwoty wyższej, to zaczyna płacić podatek dochodowy według stawki 20% od kwoty powyżej 12 570 GBP. Zmiana wynagrodzenia z poniżej 50 270 GBP na powyżej oznacza płacenie wyższej stawki 40% od kwoty powyżej 50 270 GBP. Kolejny próg to 150 000 GBP, kiedy to zaczyna obowiązywać dodatkowa stawka podatkowa w wysokości 45%.
Adrian Lowery, rzecznik ds. finansów osobistych na platformie inwestycyjnej Bestinvest, wezwał ludzi do sprawdzenia swojego kodu podatkowego, który jest wydawany przez HM Revenue and Customs i znajduje się na payslipie.
„Kod podatkowy 1257L jest obecnie używany dla większości osób, które mają jedną pracę lub emeryturę. Jeśli Twój kod jest inny, upewnij się, że rozumiesz dlaczego, aby nie płacić zbyt wysokiego podatku”.
Podczas zeszłomiesięcznego wiosennego oświadczenia Rishi Sunak zobowiązał się do obniżenia podstawowej stawki podatku dochodowego przed końcem kadencji Parlamentu w 2024 roku.
W nowym roku podatkowym ulga osobista w podatku od zysków kapitałowych również została zamrożona na poziomie 12 300 GBP, więc tyle zysku można zrealizować z aktywów w ciągu roku, zanim zapłaci się podatek.
Próg inheritance tax również został zamrożony i wynosi 325 000 funtów, podobnie jak ma to miejsce od 2009 roku.



