Od kwietnia 2022 roku stawka płaconych przez Ciebie składek National Insurance zmieni się na jeden rok. Wysokość składki wzrośnie o 1,25 punktu procentowego, który zostanie przeznaczony na NHS i opiekę społeczną w całej Wielkiej Brytanii.
W dniu 23 marca 2022 r. w Spring Statement 2022 rząd brytyjski ogłosił podwyższenie progów ubezpieczenia społecznego dla roku podatkowego 2022-2023.
O ile nie podano inaczej, poniższe dane obowiązują od 6 kwietnia 2022 r. do 5 kwietnia 2023 r.
1. PAYE tax i składki Class 1 National Insurance
W ramach listy płac zwykle stosuje się system PAYE, dzięki któremu HMRC może pobierać od pracowników Income Tax i National Insurance.
Twoje oprogramowanie do listy płac obliczy, ile podatku i składek na ubezpieczenie społeczne należy odliczyć od wynagrodzenia pracownika.
2. Progi, stawki i kody podatkowe
Wysokość podatku dochodowego potrącanego od pracowników zależy od ich kodu podatkowego oraz od tego, jaka część ich dochodu podlegającego opodatkowaniu przekracza ich Personal Allowance.
Awaryjne kody podatkowe
Awaryjne kody podatkowe od 6 kwietnia 2022 r. to:
- 1257L W1
- 1257L M1
- 1257L X
Dowiedz się więcej o awaryjnych kodach podatkowych >>
Sprawdź obowiązujące progi, stawki i kody podatkowe >>
3. Progi Class 1 National Insurance
Potrącenia na ubezpieczenie społeczne można dokonywać tylko od zarobków przekraczających dolny limit zarobków.
Sprawdź obowiązujące progi Class 1 National Insurance >>
4. Stawki Class 1 National Insurance
Stawki składek pracowniczych (podstawowych)
Odliczaj składki podstawowe (ubezpieczenie społeczne pracowników) od wynagrodzenia swoich pracowników w systemie PAYE.
Wysokość składki pracodawcy (dodatkowej)
Płacisz składki dodatkowe (ubezpieczenie społeczne pracodawcy) do HMRC jako część swojego rachunku PAYE.
Sprawdź obowiązujące stawki Class 1 National Insurance >>
Zapłać employers’ PAYE tax i National Insurance >>
5. Class 1A National Insurance: wydatki i świadczenia
Musisz płacić Class 1A National Insurance od świadczeń pracowniczych, które dajesz swoim pracownikom, np. od służbowego telefonu komórkowego. Class 1A od wydatków i świadczeń zgłasza się i odprowadza na koniec każdego roku podatkowego.
6. Class 1A National Insurance: nagrody z tytułu rozwiązania stosunku pracy i płatności za osiągnięcia sportowe
Składki Class 1A National Insurance są należne od kwoty odpraw z tytułu rozwiązania stosunku pracy wypłacanych pracownikom, które przekraczają 30 000 GBP oraz od kwot wypłat za świadectwa sportowe wypłacanych przez niezależne komisje, które wynoszą ponad 100 000 GBP. Składki klasy 1A od tego typu wypłat zgłasza się i odprowadza w ciągu roku podatkowego w ramach listy płac.
Stawka National Insurance class 1A na lata 2022-2023 wynosi 15,05%.
Opłać employers’ Class 1A National Insurance >>
7. Class 1B National Insurance: PAYE Settlement Agreements (PSAs)
Jeśli posiadasz PAYE Settlement Agreement, płacisz Class 1B National Insurance. Pozwala to na dokonanie jednej rocznej płatności, która pokrywa cały podatek i National Insurance należny od niewielkich lub nieregularnych wydatków podlegających opodatkowaniu lub świadczeń dla pracowników.
Stawka National Insurance class 1B na lata 2022-2023 wynosi 15,05%.
Opłać Class 1B National Insurance >>
8. National Minimum Wage
National Minimum Wage to minimalne wynagrodzenie za godzinę pracy, do którego prawie wszyscy pracownicy są uprawnieni na mocy prawa. Skorzystaj z kalkulatora National Minimum Wage, aby sprawdzić, czy płacisz pracownikowi krajową płacę minimalną lub czy jesteś mu winien wypłaty z lat ubiegłych.
Stawki te obowiązują od 1 kwietnia 2022 r.
Sprawdź obowiązujące stawki National Minimum Wage >>
Sprawdź stawki National Minimum Wage z poprzednich lat >>
9. Ustawowy zasiłek macierzyński, ojcowski, adopcyjny, z tytułu wspólnego wychowywania dziecka oraz z tytułu osierocenia dziecka przez rodziców
Skorzystaj z kalkulatora dla pracodawców, aby obliczyć:
- Statutory Maternity Pay (SMP)
- zasiłek ojcowski lub adopcyjny
- tydzień kwalifikacyjny
- średnie tygodniowe zarobki
- okres urlopu
Stawki te obowiązują od 3 kwietnia 2022 r.
Sprawdź aktualnie obowiązujące stawki >>
10. Statutory Sick Pay (SSP)
Wszystkich pracowników obowiązuje ta sama tygodniowa stawka Statutory Sick Pay. Jednakże kwota, którą należy zapłacić pracownikowi za każdy dzień zwolnienia z powodu choroby (stawka dzienna) zależy od liczby „dni kwalifikujących się”, które pracownik przepracowuje w danym tygodniu.
Skorzystaj z kalkulatora Statutory Sick Pay, aby obliczyć wysokość wynagrodzenia chorobowego swojego pracownika, lub skorzystaj ze stawek.
Sprawdź obowiązujące stawki Statutory Sick Pay >>
11. Odzyskiwanie student loan i postgraduate loan
Jeśli zarobki Twoich pracowników przekraczają próg zarobków, zanotuj odliczenia student loan i postgraduate loan w swoim oprogramowaniu do obsługi płac. Automatycznie obliczy i odliczy spłaty od wynagrodzenia.
Sprawdź aktualnie obowiązujące stawki >>
12. Samochody służbowe: doradcze stawki paliwowe
Jeśli udostępniasz swoim pracownikom samochody służbowe, korzystaj z doradczych stawek paliwowych do obliczania kosztów przejazdu.
Stawki te obowiązują od 1 marca 2022 r.
W tym celu samochody hybrydowe są traktowane jak samochody z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.
Sprawdź aktualnie obowiązujące stawki >>
Sprawdź doradcze stawki paliwowe za poprzednie okresy >>
Doradcza stawka za energię elektryczną dla samochodów w pełni elektrycznych
Kwota za milę: 5 pensów.
Energia elektryczna nie jest paliwem dla celów zasiłku na paliwo samochodowe.
13. Pojazdy pracownicze: opłaty za przejechane kilometry
Ekwiwalent za przejechane kilometry to kwota, którą wypłacasz swoim pracownikom za korzystanie z własnego pojazdu podczas podróży służbowych.
Możesz wypłacać swoim pracownikom zatwierdzoną kwotę dodatku milowego każdego roku bez konieczności zgłaszania tego faktu do HMRC. Aby obliczyć zatwierdzoną kwotę, należy pomnożyć liczbę mil przebytych przez pracownika w podróży służbowej w danym roku przez stawkę za milę dla jego pojazdu.
Sprawdź aktualnie obowiązujące stawki >>
Dowiedz się więcej o zgłaszaniu i wypłacaniu opłat za przejechane kilometry >>
14. Employment Allowance
Employment Allowance umożliwia kwalifikującym się pracodawcom zmniejszenie rocznego zobowiązania z tytułu National Insurance do wysokości rocznej kwoty zasiłku.
Sprawdź obowiązujące stawki Employment Allowance >>
15. Apprenticeship Levy
Pracodawcy i firmy powiązane, których całkowity roczny rachunek płac przekracza 3 miliony funtów, są zobowiązani do uiszczania opłaty za praktyki zawodowe, która jest płatna co miesiąc. Pracodawcy, którzy nie są powiązani z inną firmą lub organizacją charytatywną, mają roczny limit, który zmniejsza kwotę składki Apprenticeship Levy, którą muszą płacić. Opłata za praktyki jest naliczana jako procent od rocznego wynagrodzenia.




